Január végén országosan megbénulhat a tömegközlekedés: a Volán-buszvezetők 58 százaléka írta alá a SZAKSZ bérkövetelését és a sztrájkot támogató ívet
Összesen 5 978 sofőr, a Volán-buszvezetők 58 százaléka írta alá a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) bérkövetelését és a sztrájkot támogató ívet – tájékoztatott a SZAKSZ elnöke. Dobi István elnök szerint ez a dolgozók olyan nagy többsége, amelynek követelését nem lehet figyelmen kívül hagyni, így elvileg teljesítettnek tekinthető a munkabeszüntetés feltétele.
Január végén országosan megbénulhat a tömegközlekedés, ha a keddi (január 16-i) munkáltatói bérajánlat mértéke nem megfelelő. A mozdonyvezetők is hasonló akcióra készülnek – írja a Népszava. A szakszervezeti vezető azt is elmondta a lapnak, hogy csak abban az esetben tekintene el a további nyomásgyakorlástól, ha a munkáltató a 25 százalékos bérkövetelésükhöz nagyon közeli ajánlattal állna elő, és 20 százalék alá semmiképpen nem menne a szakszervezet.
AJÁNLATOT TETT A MÁV
Mindezek után 11 óra után megjelent a MÁV közleménye a keddi a Csoportszintű Érdekegyeztető Tanács (CsÉT) üléséről. Azt írták, a tulajdonosi jogokat gyakorló Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) ajánlata a következő a MÁV-VOLÁN-csoport munkavállalói számára:
- három év alatt legalább 25 százalékos,
- ezen belül 2024-ben legalább havi 70 ezer forintos egységes béremelés.
A tulajdonosi-munkáltatói ajánlat szerint a bérek összességében legalább 25 százaléékkal emelkednek a hároméves fejlesztési ciklus egésze alatt, amelynek mértékétől felfele természetesen el lehet térni az éves bértárgyalások során, lefelé azonban nem. A MÁV-közlemény szerint a szakszervezetek többsége időt kért, hogy az általuk képviselt munkavállalókkal közösen alakítsák ki álláspontjukat, szerezzenek mandátumot. A felek megállapodása szerint még januárban folytatódnak a tárgyalások.
Dobi István az ajánlatról azt írta, hogy “Pafféri vezérigazgató úr kijelentette, hogy a béren kívüli juttatások (lojalitási juttatás, SZÉP kártya juttatás) mértéke nem növelhető, annak csak szinten tartására van lehetőség. Lázár miniszter úr, a január 20. napjáig történő megegyezés időpontját, úgy módosította, hogy arra két hét múlva kerülhetne sor, tehát abban az esetben, ha a szakszervezetek elfogadják a javaslatát, akkor erről január 30-án lehetne a megállapodást a feleknek megkötni. A SZAKSZ elnöke közölte, hogy a több éves bérmegállapodást nem támogat, azt elfogadni nem tudja és ezáltal, csak 2024. évre szóló bérfejlesztésben kötelezheti el magát. A mértékről pedig a január 17. napjára összehívott SZIB ülés fog dönteni. Továbbá ugyancsak az operatív testület határozza meg a SZAKSZ bérharcának folytatását is. A bértárgyalás egy hét múlva, tehát 2024. január 23. napján folytatódik.”
DECEMBERBEN MÁR VOLT SZTRÁJK, JANUÁR VÉGÉN JÖHET A KÖVETKEZŐ
Decemberben már sztrájkoltak a SZAKSZ-osok, agy vasárnap-hétfői napon. A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet már akkor is 25 százalékos béremelést szeretett volna, amit Lázár János közlekedési miniszter teljesen irreálisnak nevezett. Szerinte ekkora bérfejlesztést sem az állami, sem a magánszektorban nem lehet végrehajtani. Ennek eredményeképp folytatni akarják a tiltakozást, január végén jöhet az újabb Volánbusz-sztrájk, egészen pontosan január 28-án és 29-én.