Mától Szegeden sem verhetnek át a boltokban, tett róla a kormány, új intézkedés lépett hatályba
Új intézkedés lépett hatályba március 1-jén a kereskedelemre vonatkozóan, amely lényegében mindenkit érint. Az 1 milliárd forintos árbevétel feletti boltokban ugyanis mostantól jelezni kell, hogy ha egy termék kiszerelése, praktikusan mérete vagy térfogata csökkent.
A változásra két teljes hónapon át fel kell hívni a figyelmet, a kormány ily módon lép fel az utóbbi időben nagy port kavart zsugorinfláció ellen. A részleteket Gerlaki Bence, a Nemzetgazdasági Minisztérium kereskedelemért felelős helyettes államtitkára ismertette.
TÖBB INTÉZKEDÉS SZÜLETETT
Az élelmiszerárstop kivezetése óta több újabb intézkedés is született a kereskedelemben a fogyasztók védelmében, ilyen volt a kötelező bolti akciózás és az online árfigyelő rendszer elindítása, 2024. március 1-től pedig ide sorolható a termékek csökkenő kiszereléseire vonatkozó figyelemfelhívó kampány. Ezek a kormányzati lépések már eddig is hozzájárultak az infláció letöréséhez, amely tavaly októberre egy számjegyűvé (9,9 százalék) szelídült, idén januárban pedig már csak 3,8 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi szintet – írja az Index.
TENNI KELL A ZSUGORINFLÁCIÓ ELLEN
A mostani eszköz az úgynevezett zsugorinfláció (angolul shrinkflation) visszaszorításáról szól, nevezetesen arról, hogy bizonyos termékek árának változatlanságával vagy akár emelésével párhuzamosan, a termék kiszerelési mennyisége csökken. A fogyasztók ezáltal a megvásárolt termékből kevesebbet kaphatnak a pénzükért. A jelenség az utóbbi időszakban több más országban vitákat generált szakmai körökben, a nemzetközi reakciókat is megvizsgálva a magyar kormány úgy döntött, a megtévesztő gyakorlat ellen határozottan fellép a családok érdekében.
Ennek értelmében mostantól az 1 milliárd forint árbevétel feletti élelmiszer-kereskedők kötelesek figyelemfelhívó tájékoztatással jelezni a vásárlóknak, hogy ha az általuk árusított, előrecsomagolt termékek kiszerelése – különösen tömege vagy térfogata – csökkent a gyártó által addig – 2020. január elseje és 2023. július elseje között alkalmazotthoz képest.
KÉT HÓNAPON ÁT KELL FENNTARTANI A JELÖLÉST
A tájékoztatást a forgalmazás kezdetétől két hónapon át fenn is kell tartani a jogszabályban meghatározott méretű és szövegű információs tábla elhelyezésével a bejáratnál, a kiszerelés csökkentését közvetlenül a termék mellett is jelölve.
BÜNTETNEK IS ÉRTE
Mindezek betartását az általános fogyasztóvédelmi hatóságként eljáró fővárosi és vármegyei kormányhivatalok hivatalból ellenőrzik. Aki nem tesz eleget a tájékoztatási kötelezettségnek, termékenként akár 1 millió forintos közigazgatási bírságot is kaphat. Az érintett árucikkekről a vásárlók a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) honlapján elérhető nyilvános adatbázisból is tájékozódhatnak.
NYILVÁNOS ADATBÁZIS
A Nébih honlapján 2024. március 1-jétől elérhető nyilvános adatbázisba a gyártók, magyarországi forgalomba hozók és beszállítók február végéig több mint 500 terméket töltöttek fel, amelyek kiszerelési mennyisége 2023. július 1-je óta csökkent – közölte az Index érdeklődésére Gerlaki Bence, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) kereskedelemért felelős helyettes államtitkára. Kifejtette, hogy
- a kiszerelés csökkentésével érintett termékek 80 százaléka élelmiszer,
- míg a fennmaradó 20 százalék között is jelentős azon termékek száma, ami mindennapi vásárláskor az emberek kosarába kerül, elsősorban a szépségápolási, illetve háztartási cikkek.
- Az élelmiszerek közül kiemelendő az édességek, sós snackek és chipsek (hozzávetőlegesen 30 százalékos részarányt képviselnek),
- de 10 százalék súlyt képviselnek a fagyasztott élelmiszerek,
- mintegy 8 százalékot a tejtermékek,
- több mint 5 százalék az alkoholmentes italok részaránya is.
- A háztartási és vegyiáru, valamint a szépség- és babaápolási termékek megközelítőleg 10-10 százalékát jelentik az adatbázisba feltöltött termékeknek.
Az NGM helyettes államtitkára jelezte: nagyban hozzájárult a zsugorinfláció központi témává válásához a nemzetközi térben, hogy 2023 második felében a Carrefour francia üzletlánc önkéntesen fellépett a megtévesztő gyakorlattal szemben az érintett termékek jelölésével az áruházakban. Ugyanakkor a francia kormány 2024 áprilisában hatályba lépő jogszabály formájában konkrét jogi fellépést is tervez. Igaz, ott a kötelezettséget nem árbevételhez kötik, mint itthon, hanem boltmérethez: 400 négyzetméter felett köteleznék a kereskedőket a tájékoztatásra.