Szegedi Arcok

Napi szürreál: Holland kutatók “véletlenül” újra felfedezték azt, amit a szegedi Dr. Letoha Tamás egyszer már szabadalmaztatott

A koronavírus új fertőzési mechanizmusát fedezték fel szegedi kutatók – írtuk még tavaly, az erre vonatkozó szabadalmat Dr. Letoha Tamás és csapata még 2020. májusában nyújtotta be a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalához. Ami (nem) kicsit furcsa, hogy ugyanezt a felfedezést pár hete egy holland kutatói csoport is “összehozta”, ráadásul október 18-án úgy publikálták azt, mintha a saját vívmányuk lenne.

TAVALY MÁJUSBAN FEDEZTÉK FEL A KORONAVÍRUS ÚJ FERTŐZÉSI MECHANIZMUSÁT A SZEGEDI KUTATÓK

“A koronavírus új fertőzési mechanizmusát fedeztük fel kollégáimmal, a szegedi Pharmacoidea kutatóival., ennek lényege, hogy a koronavírus sejtfelszíni kötődésekor a már feltérképezett sejtfelszíni kötőhely, az ACE2 (angiotenzin konvertáló enzim) mellett a sejtfelszíni cukrozott fehérjékkel is kapcsolatba kerül, és ez elősegíti a vírus bejutását a sejtbe” – magyarázta portálunknak még tavaly Dr. Letoha Tamás. Mint a közismert szegedi kutatóorvos beszámolt róla, a felfedezésükre vonatkozó szabadalmat még 2020. májusában nyújtották be a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalához, a kéziratot pedig a roppant rangos, 1869-es alapítású, brit természettudományos kiadóvállalat, a Nature saját preprint-szerverén azonnal nyilvánosságra is hozta.

Ha érdekelnek a felfedezés részletei, az alábbi podcast-interjúnkban tudod meghallgatni Dr. Letoha Tamás beszámolóját:

MÁSFÉL ÉVVEL KÉSŐBB “VÉLETLENÜL” UGYANAZT FEDEZTÉK FEL A HOLLANDOK

A meglepetés idén ősszel jött: “2021 október 18-án holland kutatók betegekből izolált vérmintákkal igazolják, hogy a SARS-CoV-2 fertőzés közömbösítésének leghatékonyabb módja a syndecan-proteoglikánokon keresztül történik” – írta közösségi média oldalán a szegedi kutatórvos, aki két dokumentumot is közzé tett. A bal oldalin a szegediek tavaly májusi szabadalma látszik, jobbra pedig a hollandok október 18-án bejelentett felfedezése:

Hogy az “újrafelfedezés” valamiféle tudományos véletlen volt, vagy szándékos dolog, egyelőre nem lehet tudni. A szegedi kutatóorvos elegáns volt és nem kommentálta a történteket, a holland cég válaszára pedig még várunk – természetesen őket is megkerestük az eset kapcsán.

SÁRDOBÁLÁS, SZEGEDI ÉS PÉCSI MÓDRA

A cikkünkben szemlézett Facebook-posztban van egy másik érdekesség is, az eseményeket időrendi sorrendben felvázoló írás kitér arra a konfliktusra is, amely egy általunk Dr. Letoha Tamással készített interjú után tört ki. A teljes posztot IDE kattintva találod, mi most csak a vonatkozó részt emeljük ki belőle:

“2020 júliusában Boldogkői Zsolt (született Tóth Zsolt) ökológus és Kemenesi Gábor biológus magyar sajtónyilvánosság előtt Letohát, leválasztva közismert orvoscsaládjától, Lehotakáént emlegetve álszakértőként mocskolják.”

Ha lemaradtál volna a tavaly nyári, Dr. Kemenesi Gábor által indított kirohanósdiról, az alábbi két cikkünkben megtalálod a részleteket. Interjúnk a pécsi kutatóval:

…és a szegedi Dr. Letoha Tamással: