Közélet

Messze nem a szegedi lett 2023 legproblémásabb magyar vasútvonala, csak a TOP 20-ba fértünk be

Összegyűjtötték a magyar vasút legfurcsább és legemlékezetesebb pillanatait is 2023-ból. Mint kiderült, egymást követő negyedik évben is ugyanaz nyerte el a legzűrösebb magyar vasútvonal díját, a dobogó második fokán viszont váltás történt. Három olyan vonala volt a MÁV-nak, ahol csak egyszer történt hiba az évben, ebből kettőt bezártak.

Ezúttal is összeszedték, melyek voltak Magyarország legproblémásabb vasútvonala 2023-ban. A HVG szerint jobb lett az utastájékoztatás, így több hibapontot osztottak ki a tavalyi évben. Mint kiemelték, sok rosszat el lehet mondani a MÁV-ról, de a Mávinform honlapja és Facebook-oldala tényleg megbízható hírforrás, az ott dolgozók óriási munkát végeznek, hogy ha valahol valamilyen probléma van, akkor az gyorsan kikerüljön oda.

SZEGED NEM FÉRT BE A TOP 10-BE

Mint kiderült, nincs meglepetés: ugyanaz került a lista első helyére, amely már 2020-ban, 2021-ben és 2022-ben is, vagyis a Budapest-Záhony vonal, benne a monori, ceglédi elővárosi vonatokkal és a debreceni, nyíregyházi járatokkal. Viszont amíg 2022-ben már január 1-jén a hibalista élére állt és december 31-ig ott is maradt, 2023-ban január végétől júniusig oda-vissza előzgették egymást a lőkösházi vonallal, és csak az év második felében lett egyértelmű, hogy a záhonyi lesz az első. Sőt, a Budapest-Lőkösháza vonal ezúttal végül lecsúszott a harmadik helyre: a másodiknak a Budapest-Hatvan-Miskolc-Sátoraljaújhely vonal jött be.

Az első tíz két helyen változott 2022-höz képest: kiesett a tíz legproblémásabb közül a Budapest-Esztergom és a Szeged-Békéscsaba vonal, a 12-13. helyig mentek le.

Helyettük becsúszott a Top10-be a Székesfehérvár és Szombathely közötti vonal, és rögtön a hetedik helyig jött fel a mindössze 8 kilométeres Nagyatád-Somogyszob mellékvonal. Mindezt úgy, hogy utóbbit be is zárták július végén, amikor még a hatodik helyen állt, úgyhogy azóta nem is gyűjtögethette a hibapontokat. Magyarországon jelenleg 86 vasútvonalon van személyforgalom, ezek közül a hibapontok több mint felét, 1460-at az első tíz helyezett szedte össze. Az összes hibapont kétharmada pedig a 18 legproblémásabb vonalon gyűlt össze – jegyzi meg a lap.

A TOP20-BAN MÁR BENNE VAGYUNK

A HVG szerint évek óta bérelt helye van a lista ezen részén az észak-balatoni vonalnak, a Cegléd és Szeged közöttinek, és persze a Hatvan-Somoskőújfalu vonalnak.

A BEZÁRT MELLÉKVONALAK

Mennyire volt problémás az a tíz vonal, amelyeken augusztusban a hivatalos megfogalmazás szerint „módváltás” történt – kevésbé szépen fogalmazva, amelyeket bezártak? Úgy tűnik, a többségükön nem voltak komoly gondok, amelyek indokolták volna a vasúti forgalom megszüntetését: a Lakitelek-Kunszentmárton és a Mátészalka-Csenger vonal 1-1 hibapontot hozott össze 2023-ban, a Karcag-Tiszafüred 3-at, a Tiszaújváros-Nyékládháza 3,5-et. Az Újszeged-Mezőhegyes, a Mezőhegyes-Battonya és a Balassagyarmat-Ipolytarnóc szakasz pedig nem a teljes vonalat jelenti, ezért nem tudtak külön a bezárt szakaszt pontozni. Ami tényleg zűrös volt a buszra átálló vonalak közül, az a már sokat emlegetett nagyatádi a maga 78 hibapontjával, valamint a Dombóvár és Komló közötti, 19,5 ponttal.

Extrém példa még a Balassagyarmat-Ipolytarnóc szakasz: ott június 16-án bejelentették, hogy egy napra leállnak a vonatok, majd ugyanaznap szóltak, hogy három napig tart a buszos pótlás. Amikor a három nap letelt, előbb azt mondták, hogy bizonytalan ideig nem lesz vonat, majd még aznap megmondták, hogy augusztus 1-jén indul újra a forgalom, csak aztán utána augusztus 1-jétől megszüntették ott a vasúti közlekedést.

A LEGJOBB LETT A SZEGED-SZABADKA VONAL

A lap megjegyzi, hogy egy olyan vonal is akadt, ahol egyelőre nem volt gond: a november végén újranyitott Szeged-Szabadka vasút magyarországi része. Ennél látványosabb, hogy három olyan vonal volt, ahova az egész évben egyetlen hibapontot lehetett felírni, ebből kettőt az év közben bezártak. A lakitelki és a csengeri mellett a harmadik ilyen majdnem teljesen jól teljesítő a balatonfenyvesi kisvasút volt.

A LEGROSSZABB NAP AZ ÉVBEN

Az is kiderült az összesítőből, hogy az év legrosszabb napja augusztus 24-e lett. Egy békés csütörtök, napközben 31 fokkal, gyenge széllel, szóval semmi olyan dolog nem történt, ami megboríthatná a közlekedést. Aznap

  • hajnalban a Nyugati pályaudvar lehalt felsővezetéki zárlat miatt, ami egyszerre ütötte ki a váci, a veresegyházi, az esztergomi, a ceglédi és a lajosmizsei vonalat,
  • napközben Szeged és Hódmezővásárhely között egy váltóhiba okozott késéseket,
  • Kisvárda és Záhony közt is eltűnt a feszültség a vezetékből,
  • egy Hódmezővásárhelyről Kiskunfélegyházára tartó motorvonat megállt Mindszenten és nem tudott továbbmenni,
  • egy Hódmezővásárhely-Szentes közöttre várt vonat már elindulni sem tudott,
  • a székesfehérvári vonalon egy sorompó tönkrement, ezért minden csak lassabban tudott haladni,
  • este egy Salzburgba tartó EuroNightot több mint egy óra késéssel hoztak menetképes állapotba,
  • Pápa és Csorna között hajnaltól késő délutánig nem volt vonat, csak pótlóbusz,
  • és 23 további alkalommal adtak hírt egy-egy vonat késéséről vagy kimaradásáról.

Abból a szempontból jobb lett az év, mint az előző, hogy ezúttal 61 baleset történt a vasúti átjárókban, míg egy évvel korábban 90 volt ez a szám. A halálos áldozatok száma is csökkent, 34 helyett már csak 9-en haltak meg, de ez még így is persze kilenccel több az elfogadhatónál. Ellenben több mint 800 alkalommal történt meg, hogy sofőrök letörtek egy-egy sorompót. 

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb