Közélet

“Azt mondta, fényképezzem le a torkát belülről” – nem volt hajlandó megvizsgálni a háziorvos az olvasónk 40 fokos lázzal küzdő kislányát

Furcsa eset történt az egyik olvasónkkal, akinek a gyermekorvosa sehogy sem volt hajlandó foglalkozni a közel 40 fokos lázzal küzdő kislányával. Ildikó telefonon mesélte el kálváriájuk történetét, amely végül a Szegedi Gyermekkórház ügyeletén végződött karácsony előtt.

“A SZÜLŐK NAGYON JÓ FÉNYKÉPEKET SZOKTAK KÉSZÍTENI”

Mint feldúlt hangulatban lévő olvasónk, Hegedűsné Ildikó mesélte, a kálvária még múlt (tehát karácsony előtti) vasárnap kezdődött, az esti órákban 39.9 fokos láza volt a 13 éves lányának. Készítettek egy otthoni gyorstesztet, ami negatív lett, majd másnap felhívta a gyermekorvost, aki közölte, nem nézi meg a pácienst, csakis telefonon keresztül hajlandó gyógyítani. A szakember arra hivatkozott, csak negatív teszt bemutatásával vizsgálja meg személyesen a közel 40 fokos láztól szenvedő kislányt, azonban a gyorstesztet nem fogadja el.

“Azt kérte, fotózzak be a száján át a torkába” – mesélte olvasónk, akiknek az orvos azt mondta, ez bevett szokás, hiszen a “a szülők nagyon jó fényképeket szoktak készíteni.” 

“MAJD AZ ANYUKA ELDÖNTI, BEADJA – E VAGY SEM”

Ildikó végül a sarkára állt, közölte az orvossal, hogy kötelező ellátni a lányát, aki végül kiírta PCR tesztre. Ez utóbbi kedden történt meg, a szerdát otthon töltötték az eredményre várva, még mindig orvosi vizsgálat nélkül. Közben a kislánynak továbbra is 39 fok felett volt a láza. Csütörtök délelőtt felhívták a gyermekorvost, hogy van-e már eredmény, az asszisztens vette fel a telefont, aki tájékoztatta őket, hogy csak 8-tól 10-ig rendelt a doktornő, plusz közölte, egyébként sem tudnák megmondani az eredményt, csak hétfőn.

“Írok fel antibiotikumot felhőbe, aztán majd az anyuka eldönti, hogy beadja – e vagy sem” – mondta telefonon keresztül az asszisztens.

ÖT NAPPAL KÉSŐBB A SZEGEDI GYERMEKKÓRHÁZ ÜGYELETÉN KÖTÖTTEK KI

Csütörtök délutánra a magas láz mellé már mellkasi fájdalma is volt az olvasónk gyermekének, ezért végül a Szegedi Gyermekkórház ügyeletén kötöttek ki. Mint Ildikó mesélte, ott egy teljesen más világ fogadta, segítőkész orvosokkal, nővérekkel és villámgyors intézkedéssel. Lekérték a kedden készített PCR teszt eredményét, amely negatív lett, majd következett egy gyors, de profi kivizsgálás. A kislány azóta már jobban van, az édesanyja azonban – mint magyarázta – továbbra sem érti, hogyan történhetett meg, hogy vasárnaptól csütörtökig kellett könyörögnie, hogy komolyan vegyék a dolgukat, sőt, azt sem, hogy végül miért csak az ügyeleten foglalkoztak ténylegesen a gyermeke betegségével. Ildikóval szent este előtt pár órával beszéltünk, akkor már lázmentesen gyógyulgatott otthon élete kincse. “Nem az a szülő vagyok aki minden sz@rral rohan az orvoshoz, de ez már nekem is sok volt” – zárta beszélgetésünket, mint mondta, megfordult a fejében az is, hogy a történtek után gyermekorvost váltsanak. 

EZT MONDJA A JOGSZABÁLY

Bár az olvasónk vállalta a teljes nevét, személyiségi jogi okokból az orvosáét nevét nem írtuk le a cikkben. Az eset kapcsán megkérdeztünk egy, a sztoritól teljesen független szegedi háziorvost, Dr. Faddi Zoltánt is, akitől annyit kértünk, hogy segítsen eligazodni a bevett eljárásrendben. Mint magyarázta, a jelenleg hatályos rendelet alapján mindenféleképp időpontot kell kérnie a páciensnek, ezt követően az orvos dönt, hogy személyes találkozás nélkül a panaszok függvényében elkezdi-e a terápiát és online kontrolálja a beteget, vagy fizikális vizsgálatra van szükség a helyes diagnózis és terápia felállításához. Magyarán, az olvasónk orvosa törvényileg korrektül járt el, annak az eldöntését, hogy emberileg is így történt-e, a Szeged365 olvasóira bízzuk.

FRISSÍTVE: MEGSZÓLALT AZ ÉRINTETT SZEGEDI GYERMEKORVOS

Az ügyben megszólalt az a szegedi gyermekorvos, akinek a rendelőjében történt az olvasónk által vázolt eset. A kellemetlenségek elkerülése érdekében név nélkül szeretett volna nyilatkozni, ezt természetesen tiszteletben tartjuk. Mint mondta, azért jelentkezett lapunknál, mert szeretett volna tiszta vizet önteni a pohárba, nem szeretné, ha megingana az orvostársadalomba vetett bizalom. “Csakis bizalommal tudunk gyógyítani” – mondta.

A doktornő az év végi szabadságát töltötte, amikor az eset történt, viszont a nyilvántartásból úgy látja, az őt helyettesítő kolléganője – aki az antibiotikumot is felírta (szerinte nem az asszisztens volt az) – december 20-án fogadta az olvasónk kislányát. Mint mondta, a pácienst – mivel személyes ellátás esetében ez kötelező – tényleg kiírták PCR tesztre, azonban 23-án, amikor telefonon beszéltek az édesanyával, még nem volt meg az eredménye, viszont mire beértek a gyermekkórházba, addigra már elkészült. Az orvos szerint a kislány normál ellátásban részesült, az általa látott kórházi zárójelentés is azt írta, hogy vírus infekció esete állt fenn, amelyre C és D vitamin szedését javasolták. “Úgy gondolom, a kis beteg el volt látva, természetesen a szülő szíve joga, hogy bementek az ügyeletre is” – nyilatkozta.

“Nem csúsztunk el semmi mellett” – mondta a doktornő, aki úgy véli, a telemedicinális rendelésnek is megvan a létjogosultsága, egyszerűen el kell fogadni, hogy ebbe az irányba fejlődik az egészségügyi kultúra. Arra a kérdésünkre, hogy a személyes vagy a telefonos gyógyítást tartja-e előnyösebbnek, kategorikusan az előbbit választotta. “Imádom a munkámat, de az, hogy nem látom a beteget személyesen, a legrosszabb. Néha már úgy érezzük a kollégáinkkal, hogy feladjuk, annyira ki tud égni az ember a mostani helyzetben. Alig várom, hogy visszaálljon a régi rend” – magyarázta.

“Még egy kicsit ki kell, hogy tartsunk” – kérte a szegedieket a gyermekorvos, aki reméli, hamarosan a Covid is ugyanúgy “besimul” mint az influenza és mindannyian visszatérhetünk a régi, normál kerékvágásba. Addig is, amellett, hogy óvatosnak kell lennünk, kiemelten fontos az orvostársadalomba vetett hit, bizalom, hiszen ezek nélkül ők sem tudnak gyógyítani.

Kapcsolódó cikkek

Egy hozzászólás

  1. Visszajelzés: Blackberry Dream for sale
'Fel a tetejéhez' gomb