Szegedi Arcok

Száztizenhat szegedi egyetemi oktató és kutató adott ki közös nyilatkozatot – támogatják a pedagógusok követeléseit

116, a természettudományos és informatikai területeken dolgozó szegedi egyetemi oktató és kutató tett közös nyilatkozatot, amelyben nyilvánosan szolidaritást vállalnak a közoktatás szereplőivel, támogatva követeléseiket. Az aláírók egyúttal kifejezik egyetértésüket az MTA Közoktatási Elnöki Bizottsága által közzétett, a helyzet lehetséges megoldásait is tartalmazó összegzéssel – tudatták szerkesztőségünkkel az aláírók.

Mint kiemelték, a nyilatkozók külön szót emelnek a természettudományos tantárgyak oktatásának helyzetéért, amelyet különösen elkeserítő állapotban lévőnek látnak, és aminek negatív hatásait meglátásuk szerint mind a felsőoktatásban, mind a munkaerőpiacon egyre erőteljesebben érezni lehet. A nyilatkozatban így írnak:

“Mi, a szegedi felsőoktatás természettudományos és informatikai területein dolgozó, alulírott oktatók és kutatók ezúton vállalunk nyilvánosan szolidaritást a közoktatás különböző szegmenseiben dolgozó kollégáinkkal, támogatva a közoktatás és az abban résztvevők helyzetének hosszútávú, megnyugtató rendezésére irányuló követeléseiket – beleértve a pedagógusok (különösen a pályakezdők), ill. az oktató – nevelő munkát segítő munkatársak bérének azonnali és jelentős emelését és hosszútávú értékállóságának biztosítását, a pedagógusok hatékony munkájához szükséges rendszerszintű és intézményi feltételek megteremtését, a pedagógusok és diákok terhelésének racionalizálását, a pedagógusok szakmai fejlődését megfelelően szolgáló támogatási rendszer kialakítását, valamint a sztrájkjog csorbítatlan visszaállítását.”

JÓ ÉS STABILAN MŰKÖDŐ KÖZOKTATÁS NÉLKÜL NINCS SIKERESEN MŰKÖDŐ FELSŐOKTATÁS

Mint tovább kiemelték, egyetértenek az MTA Közoktatási Elnöki Bizottsága által közzétett helyzetelemző állásfoglalással, amely lényegretörően vázolja a közoktatással és a pedagóguspályával kapcsolatos legsúlyosabb problémákat, egyúttal konkrét megoldási javaslatokat is tartalmaz. “Külön szót emelünk a természettudományos tantárgyak oktatásának helyzetéért, amely különösen elkeserítő állapotot mutat, és ennek hatásait mind a felsőoktatásban, mind a munkaerőpiacon egyre erőteljesebben érezni lehet. A természettudományos végzettséggel pedagóguspályára lépő, ill. pályán maradó tanárok létszáma folyamatosan és drasztikusan csökken, így az érintett tantárgyak (ide sorolva az informatika és sajnos már a matematika) oktatását a legtöbb intézményben már nem lehet megfelelő szakmai színvonalon ellátni – ez pedig beláthatatlan mértékű hátrányokat okoz nem csak a természettudományos, műszaki, informatikai, vagy épp orvosi munkaerőpiaci területekre igyekvő fiatalok, hanem az egész, a XXI. század kihívásaival szembenézni kénytelen társadalmunk számára. A közoktatás ezen szegmensének mielőbbi, az érintett szakmai szervezetek bevonásával és véleményük figyelembevételével történő helyzetrendezése ezért szintén égető fontosságú. Jól és stabilan működő közoktatás nélkül nincsen sikeresen működő felsőoktatás, nincsen sikeresen működő ország, nincsen jövő” – tették hozzá.

Legutóbb október végén sztrájkoltak a tanárok Szegeden, és az ország számos pontján. Mellettük álltak ki most az SZTE oktatói és kutatói. A demonstrációról itt írtunk:

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb