Smart Szeged

A magyar gazdaság egyik zászlóshajója lehet a szegedi BYD-gyár, évi 200 ezer járművet állíthatnak elő a városunkban

A GDP-ben is jól kimutatható értéket jelenthet a kínai elektromosautó-gyártó üzeme, amely – ha a terveknek megfelelően 2025 második felére felépül – éves szinten 200 ezer járművet állíthat elő Szegeden. A szakértők szerint a beruházás azért is fontos, mert az iparág a jövőben megkerülhetetlen lesz, és az elektromobilitásra való áttérés folyamata immár megállíthatatlan és visszafordíthatatlan.

Kevés emblematikusabb példája van a kormányzati törekvéseknek, mint a BYD szegedi beruházása, amelyben egyszerre ölt testet a kormány elköteleződése az iparpolitika, a keleti nyitás és az utóbbi időben felértékelődő zöld átállás iránt. Az előbbi kettő közül főleg a második nem meglepetés, miután majd’ egy évtizede hirdette meg ezt a törekvését Orbán Viktor miniszterelnök, és mostanra vannak igazán kézzelfoghatóbb eredményei is, hiszen a külföldi működőtőke-beruházások fele már keletről érkezik – írja a Világgazdaság.  

ÉVI 200 EZER JÁRMŰT GYÁRTANÁNAK LE

„Annyiban nem egyedülálló a beruházás, hogy Magyarországon eddig is több nagy járműgyár volt jelen, sőt az elmúlt években is jelentettek be jelentős járműipari beruházásokat. Ugyanakkor mindenképpen újdonság, hogy a BYD kifejezetten elektromos autókat gyárt, a szektor pedig a jövőben szinte biztosan felértékelődik” – mondta a Világgazdaságnak Regős Gábor, a Gránit Alapkezelő vezető elemzője. Hozzátette: az üzem pontos paramétereit nem ismerjük még, de valószínűsíthető, hogy a GDP-hez való hozzájárulása néhány tized százalékpont lehet. Ennek konkrét értékét a termelési értéken kívül meghatározhatja, hogy mekkora lesz a gyárban a hazai beszállítók aránya, ami persze lehet nagyon alacsony vagy magas is.

A most ismert tervek szerint 2025 második felében már megkezdi a termelést a kínai vállalat, azonban azt még nem tudni, hogy évente mennyi autót fog legyártani. Matheika Zoltán, a Kopint-Tárki iparszakértője a Világgazdaságnak azt mondta, számos kérdés még tisztázásra vár a beruházást illetően, pontos információi neki sincsenek, a sajtóban 200 ezres éves darabszámot elérő technikai kapacitást emlegetnek.

2027-TŐL ÉVI 800 EZER GÉPKOCSIT GYÁRTANÁNAK HAZÁNKBAN

Két évvel ezelőtt 441 ezer autót gyártottak le a Magyarországon jelenlévő nagy autógyárak, a Mercedes, az Audi, a Suzuki és a próbaüzemmódban termelő BMW, amely a tervek szerint 150 ezer darabot termelhet évente. A BYD-val együtt – ha az összes, még épülő kapacitás termelésbe lép – 2026–2027-től már 800 ezer gépkocsi is legördülhet a hazai gyártósorokról, amely már nincs messze a szlovákok 1 milliós darabszámától. Fontos azonban hozzátenni, hogy a folyamatban lévő technológiaváltás miképp érinti az autógyárak kapacitásait, azaz képesek lesznek-e a korábbi teljesítményüket fenntartani a jövőben.

MEGLÖKHETI A GDP-T A BYD

Regős szerint ezeknek a beruházásoknak köszönhetően a magyar gazdaság potenciális növekedése kedvező esetben elérheti a 3-4 százalékot. „Az érdemi potenciális növekedés egyik alapja lehet az ipar és azon belül a járműgyártás is, amelyben az új beruházások ahhoz is szükségesek, hogy az iparág lépést tudjon tartani a kor kihívásaival – gondoljunk az elektromos autókra való áttérésre. De a beruházásoknak és a fejlődésnek nem szabad csak az iparra koncentrálódniuk: a fejlődésnek, a magasabb hozzáadott értékre való áttérésnek minden területen jellemzőnek kell lennie” – tette hozzá.

A legfontosabb tényező – mutatott rá Regős Gábor –, amely miatt hazánk mellett döntöttek, hogy egy Magyarországon előállított autó már az Európai Unió belső piacán van, vagyis nem terhelik vámok és szabadon értékesíthető. Emellett itt van a viszonylag olcsó munkaerő, a helyszín kedvező infrastrukturális adottságai (autópálya, vasút), illetve a hatékony befektetésösztönző politika.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb