Közélet

Újvidéken folytatódott a határon átnyúló együttműködési program – Központban a női vállalkozók

A BEE-student projekt keretében rendeztek női vállalkozói workshopot február 3-án Újvidéken. Milyen kihívásokkal szembesül egy női vezető egy férfias ágazatban? Milyen a jó vezető, kiből lesz sikeres vállalkozó?  Hogyan lehet nehéz időkben is előbbre lépni? Miként lehet megtartani a munka és a magánélet közti egyensúlyt? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresték a választ a résztvevők, köztük kamaránk Női Vállalkozói Klubjának képviselői. A mostani rendezvényt a projekt határon túli partnere, az Újvidéki Egyetem Technológiai Kara szervezte.  A projekt fő célkitűzésének megfelelően, a magyar–szerb határ menti régióból ösztöndíjas élelmiszer-ipari hallgatók is részt vettek a rendezvényen. A program végén a szervezők közös városnézésre invitálták a jelenlévőket.

A program köszöntőkkel kezdődött. Dr. Seres Zita, az Újvidéki Egyetem Technológiai Karának tanára, a projekt menedzsere elmondta, a mostani programmal szeretnék a Vajdaságban is serkenteni a női vállalkozásokat, és ösztönözni az egyetemistákat, hogy legyenek bátrak, és készítsenek innovatív termékeket. Hozzátette, reméli, az előadók megosztják fortélyaikat a hallgatósággal, elmondják hogyan kezdték vállalkozásukat, mi a sikerük titka. Dr. Tráserné Oláh Zsuzsanna, a Csongrád-Csanád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara titkára pedig arról beszélt, hogy a mostani projektben a kamara elsősorban abban nyújt segítséget, hogy a vajdasági egyetemi hallgatókat, fiatal kutatókat összehozza a Magyarországon hasonló területen, elsősorban az élelmiszeriparban tevékenykedő cégekkel. A program során képzéseket is szerveznek, arról, hogyan kell vállalkozást alapítani, mik a legfontosabb kompetenciák, amelyek egy vállalkozás elindításához szükségesek, és milyen főbb szabályok vannak érvényben az adott szakterületen.

A megnyitót követően vállalkozások mutatkoztak be: Csongrád-Csanád megyéből Novákné Halász Anna, a NOVANA Marketing Tanácsadó és Kommunikációs Iroda Bt. vezetője, a CSMKIK Női Vezetői klubjának irányítója és Kalmár Szilvia, a Kalmár Motor Kft. ügyvezetője, míg szerbiai részről MSc Ivana Šijački Majoroši, aVinarija Šijački pincészet ügyvezetője, társtulajdonosa Bánmonostorról; dr. Žana Šaranović vezető koordinátor – Fidelinka-Skrob, Szabadka; ésSofija Bajić, az újvidéki Üzlet Tűsarokban Egyesület elnöke.

Az alábbiakban a két Csongrád-Csanád megyei vezető bemutatkozását foglaljuk össze.

Kalmár Szilvia: Munkatársaim is elkötelezett hívei a cég fejlődésének

A Kalmár Motor Kft. jelenleg három márkaképviseletet lát el, a Yamaha, a Suzuki, valamint a Kawasaki termékek forgalmazását, márkaszervizelését végzi. A Yamaha teljes termékkínálatát forgalmazza, beleértve a vízi, (csónakmotor, jet-ski, hajótest), ATV (quad, gumikerekes kistraktor) és a kétkerekű motorkerékpárokat. Délmagyarország egyik legnagyobb motoros áruházáról van szó. A cég ügyvezetője Kalmár Szilvia, akinek történetéből, gondolataiból, személyiségéből, nyitottságából pontosan kirajzolódik: milyen is egy jó női vezető – tipikusan férfi környezetben.

Beleszületett a családi vállalkozásba

A Kalmár Motor Kft. története 1982-ben kezdődött kicsiben, amikor Szilvia édesapja, Kalmár József belevágott a motorszerelésbe. Ehhez jött később az alkatrész-kereskedelem, majd 1989-től a motorkerékpár-értékesítés. Kalmár Szilvia 1998-tól már az édesapja mellett dolgozott az akkor még mindössze háromfős vállalkozásban. Valójában beleszületett a családi vállalkozásba. Közben persze tanult, kereskedelemre szakosodott közgazdászként végzett a budapesti Gazdasági Főiskolán. A cég életében mindig fontos szerepet töltött be a fejlődés, hogy ügyfeleik számára mindig a legjobb minőségű szolgáltatást tudják nyújtani. 2000-ben mindent egy lapra téve fel, költöztek, egy forgalmasabb főút mellett felhúztak egy impozáns, 200 nm-es motorszalont és szervizállomást, ahol elkezdtek a Yamaha motorkerékpárok kizárólagos forgalmazásával, szervizelésével foglalkozni.  

Válságban is előre

A vállalkozás 2005-ben alakult társasággá, Kalmár Motor Kft. néven váltak ismertté. Kalmár Szilvia 2007-ben lett a cég ügyvezetője, a következő évben jött a pénzügyi világválság, ami súlyosan érintette az ő cégüket is, tizedannyi motorkerékpárt tudtak eladni, mint korábban. Felmérték a lehetőségeiket, fejlesztésben látták a kiutat: elindították a márkafüggetlen autószerviz szolgáltatásukat, 2010-ben pedig bekapcsolódtak a gépjárművek hatósági műszaki és eredetvizsgálatába, ami bizonyos stabilitást is hozott a vállalkozásba. Amire már csak azért is szükség volt, hiszen a motoros szezon még „békeidőben” is rövid, hiszen télen ki akar motorkerékpárt vásárolni?

Folyamatosan bővítenek

2013-ban újabb világmárka jelent meg a Kalmár Motor palettáján, ettől kezdve a Kawasaki motorkerékpárok márkaszervizét is ellátják, sőt már márkafüggetlen ügyféligényeknek is maradéktalanul eleget tudnak tenni. 2014-re annyira felfuttatták a vizsgáztatást és a szerviz szolgáltatásukat, hogy ismét fejleszteni kellett a telephelyet, uniós pályázati segítséggel egy új, hárombeállásos szervizcsarnok építésébe kezdtek. A következő évben területileg is bővítették a telephelyet, a szomszédos telket vásárolták meg, amihez növekedési hitelt vettek igénybe. 2017-ben a Magyar Suzuki Zrt.-vel is szerződtek motorkerékpárok forgalmazására, szervizelésére. A következő évben pedig technológiai fejlesztésekbe fogtak vizsgabázisukon, illetve autószervizükben, amelyekhez szintén pályázati forrást vettek igénybe.  És jelenleg építkezés zajlik a Kalmár Motor telephelyén.

Átvette a stafétát, megduplázta a forgalmat

Aligha érhette volna nagyobb elismerés Szilviát a családi vállalkozásban, mint amikor 2017-ben édesapja rábízta a cég irányítását. Nyugodt szívvel vonult vissza, tudta, hogy jó kezekben van a vállalkozás. Nem is kellett csalódnia, hiszen azóta duplájára nőtt a cég árbevétele. És fejlődnek és fejlődnek… A Covid alatt is. Nem „fagytak le” amiatt, hogy visszaesett a motorkerékpárok forgalma, ellenkezőleg, új üzletágat indítottak be, a Yamaha Marine termékek értékesítésével bővítették szolgáltatásaikat. Minden megtalálható náluk, ami akár a hobbihoz vagy a hajózáshoz szükséges, így Sup-ok, csónakok és hajók, Jet-ski-k és hajómotorok, és persze a kiegészítők széles választékával várják a vizek szerelmeseit. Jól döntöttek, ugyanis mint kiderült, a járványos időkben több ideje maradt az embereknek hobbijukra, így a vízi sportokkal is többen és többet foglalkoztak.

Sikersztori a gyakorlati képzésben

Időközben a duális képzésbe is bekapcsolódtak, a gyakorlati oktatás elindítását Kalmár Szilvia a legnemesebb, ugyanakkor az egyik leghasznosabb befektetésnek is tartja. „Autó-motor szerelők kellettek, szó szerint elmentem az iskolába tanulókat toborozni. A Csonka János szakképző iskola igazgatójának elmondtam, hogy öt gyakornokot szeretnék felvenni az országos gyakornoki program feltételeinek megfelelően. Büszke vagyok rá, hogy cégünk egyik sikersztorija a tanuláshoz, a fiatalok gyakorlati képzéséhez kötődik” – Ez a jövő! tette hozzá.  A sztori persze úgy teljes, hogy Kalmár Szilvia azzal, hogy folyamatosan tanul és képzi magát, igyekszik ezzel példát is mutatni kollégáinak. Nem kis eredménnyel! – szinte már nincs olyan dolgozójuk, aki ne tette volna le a mestervizsgát, és ezzel egyúttal ne vált volna gyakorlati oktatóvá is. És látják a sikereket, amelyeknek maguk is kovácsai. Joggal büszke rájuk Szilvia, hiszen, ahogy fogalmazott, elkötelezett hívei ők is a cég fejlődésének.

Villámhárító tud lenni egy női vezető

Az is Kalmár Szilvia vezetői képességéhez tartozik, hogy kitűnően tud élni a pályázati lehetőségekkel, s nagyfokú nyitottságot javasol mindenkinek – ahogy fogalmazott, ő is minden alkalmat megragadott a kapcsolatok építésére,amire a kamarai rendezvények is kitűnő alkalmat kínálnak. Minél több dolgot elárult magáról Kalmár Szilvia, annál inkább kirajzolódott a sikeres vezető mozaikképe.  Megtudtuk azt is, hogy talán születésétről fogva van benne egyfajta céltudatosság, emellett megbízható, terhelhető, már-már maximalista.Nem csoda, hogy soha semmiféle hátrányát nem érezte annak, hogy csupa férfi kollégával van körülvéve. Sőt. „Inkább azt éreztem, hogy feszültebb helyzetekben jó villámhárító tud lenni egy nő –, ha valakinek problémája adódik a másikkal, hozzám fordulnak.Igyekszem úgy mozgatni a szálakat, hogy elsimuljanak a hullámok. Egyébként is figyelek arra, hogy mindig rend és egyensúly legyen a hálózatban” –, jegyezte meg Szilvia, akire az is jellemző, hogy vezetőként: „kettővel előbbre járok, mint akivel beszélek, előre gondolkodom, látom magam előtt a megvalósuló csarnokot, a szalont, az új szolgáltatást. Fontosnak tartom, a jó kommunikációt is, hogy a dolgozók is megértsék mi, miért történik, és megtalálják benne a helyüket – ez lelkesedésük alapja is” – tette hozzá. Családias ügyfélkiszolgálás jellemző a Kalmár Motorra, nem csoda, hogy az ügyfél-elégedettség is magas náluk.

Vízre száll, kvadra ül, online belsőépítészkedik

Bemutatkozását azzal zárta a Kalmár Motor vezetője, hogy „minden sikeres nő mellett van egy nagyon stabil háttér, a férjem, 2019-ben kötöttük össze az életünket. – Csakis decemberi esküvő jöhetett szóba” – tette hozzá, nem kis derültséget keltve a teremben (ekkor a legkisebb a forgalom az üzletben). Természetesen náluk is a munka van a fókuszban, de ha van egy kis idejük, vízre szállnak, kikapcsolódnak, relaxálnak. – Ez is fontos! – jegyezte meg. Elárulta, ha gép előtt van, szívesen merül el a belsőépítészet és a tánc online világában, de boldogan megy kvadozni is. És nem mellékesen, ott találjuk Kalmár Szilviát az egyik, női daganatos betegségek megelőzésére létrehozott alapítvány kuratóriumi tagjai és támogatói között is.

Novákné Halász Anna: Az emberi kapcsolatok tesznek boldoggá

Novákné Halász Annának van egy hitvallása, ami meghatározta egész pályafutását: Soha ne add fel! Sokat tanult, többször bizonyított, nagyvállalatok marketing- és értékesítési munkáját irányította, oktatási intézményt vezetett, vállalkozott, s állandó késztetést érzett, és ma is érez arra, hogy tapasztalatait át is adja másoknak, főleg a fiataloknak.

Járom az utam

Élelmiszer-ipari üzemmérnökként végzett a Szegedi Élelmiszeripari Főiskolán, majd felsőfokú reklám szakképesítést szerzett, aztán marketing szakközgazdászként diplomázott a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen. Első munkahelyeként elszegődött a frissen privatizált Szegedi Paprika Rt.-hez, ahol hamarosan ő lett a cég marketing és értékesítési igazgatója –, izgalmas időszaknak nevezte ezeket az éveket, hiszen a rendszerváltás elején vagyunk, amikor újra kellett építeni a piacokat, és ekkor már a multikkal is versenyre kellett kelni. A következő állomás a Szegedi Konzervgyár, feladat hasonló volt, el kellett adni a húskonzerveket, a piacokat itt is újra kellett építeni – marketing és értékesítési igazgatóként a cég belföldi és az export értékesítését irányította hét éven át.  Aztán egy nagyívű kanyarral a Magyar Postánál kötött ki, ahol területi értékesítési vezetőt kerestek – fél év múlva országos kiskereskedelmi üzletág vezetőjévé nevezték ki, 3000 postahely értékesítési tevékenységét kellett megszerveznie. Vagy 500 embert elbocsátunk, vagy kitalálunk valamit – érzékeltette a helyzet drámaiságát. Kitaláltak – a kiskereskedelmi forgalomból 60 milliárdos bevételt értek el egy év alatt.  Úgy vonult nyugdíjba, hogy elvállalta a szegedi PRO-DENT-A Fogtechnikai Szakgimnázium irányítását. Nemcsak vezette az intézményt, tanított is az iskolában, vállalkozás-ismereteket, és korrepetálta a gyengébbeket. Az alapítványi iskolák bezárása után magánvállalkozásba fogott, kezdte a Villeroy&Boch asztali kultúra márkabolttal a belvárosban, aztán jött az Anna stílus ruházati bolt és ami mindig az élete része volt, oktat – marketinget, menedzsmentet, vezetői tréningeket tart, megalakította a NOVANA Marketing Tanácsadó és Kommunikációs Irodát. 2015-től vezeti a kamara Női Vezetői Klubját, ami azóta a kamara egyik legaktívabb közössége.

Vezetésre születni is kell

Novákné Halász Anna nem tagadta meg oktatói énjét, kisebbfajta vezetői tréningbe csomagolta bemutatkozását. Feltette a vezetéstudomány nagy kérdését is, nevezetesen, hogy genetikailag mennyire meghatározott, hogy valakiből milyen vezető válik, és milyen mértékben lehet megtanulni. Szerinte már a gyermekkorban sok minden látszódik, a saját példáját mesélte, sokszor megélte, hogy kiválasztották – hol egy közösség, hol felvételi alapján, hol pályázattal. „Mindig volt valaki vagy valakik mellettem, akik felfigyeltek rám, látták bennem az akaratot, a lelkesedést, a tenni akarást.” Ahogy hat évvel ezelőtt is, amikor felkérték, hogy vezesse a kamara Női Vezetői Klubját. Négy évtizedes tapasztalattal a háta mögött vallja, kellenek bizonyos vele született képességek, készségek, hogy valakiből jó vezető, jó vállalkozó legyen. Amihez aztán persze rengeteget kell tanulni és tapasztalni, hogy ösztönös vezetőből tudatos jó vezetővé váljék valaki – teszi hozzá.

Nem mindenki alkalmas arra, hogy jó vezető legyen, bármilyen jó is valamilyen szakterületen – jegyezte meg. Hosszasan sorolta azokat a vezetői képességeket, tulajdonságokat, amelyeket a tudomány is fontosnak tart, a legszebb szentenciák mégis azok, amelyeket saját maga fogalmazott meg, követett és tanított is az évtizedek alatt. Ezekből egy csokor: „Mindig azt tartottam a legfontosabbnak, hogy soha ne ártsak másoknak, és becsüljem meg az embereket, bármilyen kicsi is ő a vállalkozásban. – Mindenütt úgy dolgoztam, mintha a saját cégem lenne. – Az emberek számára nem a fizetés a legfontosabb, hanem, hogy jól érezzék magukat a munkahelyen – ami leginkább a vezetőn múlik! –  Soha ne add fel önmagad, viszont tanuljál folyamatosan. – Legyen önbizalmad! – Azt tedd, amit mondasz, és azt mondd, amit teszel! – Lelkesedni és lelkesíteni! – Aki nem tud lelkesíteni, ne vállaljon vezető tisztséget. – Mindent megköszönni! – nem kerül pénzbe. – És mosolyogjunk!”

Őrizzük meg a személyiségünket

Novákné Halász Anna nőként soha nem érezte hátrányát, hogy vezető. Szerinte sokszor inkább az a baj, hogy a nők gyakran elférfiasodnak a vezetésben, illetve a vállalkozói munkában is – nem úgy viselkednek, nem úgy öltözködnek, mint korábban. Ő azt tanácsolja, maradjanak mindig önazonosak, és őrizzék meg személyiségüket. Ő egyébként mindig szeretett nőkkel dolgozni, megbízhatóak, felelősségteljesek,  s nem szabad bedőlni a sztereotípiáknak, mint például, hogy a nők hisztisek és csak az érzelmeik alapján döntenek. „Láttam én már férfiakat ugyanúgy hisztizni…” – jegyezte meg.   

Állandóan felmerülő kérdés a család és a vezetői munka összeegyeztethetősége. Neki nem volt nagymama, aki segített volna a gyermeknevelésben, „a férjem is felelős beosztásban dolgozott, mégis össze tudtuk egyeztetni a feladatokat, a férjem mindig mellettem állt, és nagyon segítettük egymást”. Tanácsa: mindig kell találni valakit a környezetünkben, a családban, barátok között, vagy a munkahelyen, aki lelkileg támogatja a női vezetőt, vállalkozót.

Van miből erőt meríteni

Novákné Halász Anna dolgos élete legnagyobb sikerének a folyamatosan gazdagodó emberi kapcsolatait tartja. Akik között sokan vannak régi kollégák, egykori üzleti partnerek, és persze a tanítványok, akiknek átadhatta, átadhatja mindazt a tudást, tapasztalatot, amit az évtizedek alatt megszerzett. „És ez nekem mindig erőt ad, lelkesedéssel tölt el, újabb kihívásokra sarkall, és ettől érzem magam boldognak”.    

Novákné Halász Anna vezetésével a Női Vezetői Klub rendszeresen szervez jótékonysági akciókat, amelyekkel gyermekintézményeket segítenek.

A Női Vállalkozói Workshop szerb előadói személyes történetük bemutatásán át vázolták fel, hogyan élik meg a vezetői lét mindennapjait, és számoltak be jógyakorlataikról, menedzseri meggyőződéseikről. 

Ivana Šijački Majoroši, a Vinarija Šijački pincészet ügyvezető, társtulajdonosaként mutatta be a 17 hektárnyi szőlőterületen, százezer literes kapacitással bíró borászatát, és munkáját. Technológiai mérnökként, a család negyedik generációját képviselve, bátyjával karöltve vezetik a vállalkozást, így a tevékenységük részét képezi a gazdasági irányításon túl, a gyártás, marketing, HR és a fejlesztések koordinálása is. A háromgyerekes fiatal vezető hitvallásáról a csizma-magassarkú-mosoly tengely mentén számolt be, ahol a csizma a családi alapokat, a magassarkú a szerepvállalást és tudatos építkezést, míg a mosoly az összetartó erőt képviseli.

Dr. Žana Šaranović a Fidelinka – Skrob malomipari cég vezető koordinátoraként az elhivatottság fontosságát hangsúlyozta előadásában. A malmokat üzemeltető, pékárukat, tésztákat, keményítőket gyártő nagyvállalat a csődhelyzetből egy kis csapattal indult újra, és nemcsak hazai, de külpiaci vonatkozásban is jelentős eredményeket ér el. A siker kulcsa a vezető szerint az ambiciózus, profi csapat, a ragaszkodás a minőséghez, a partnerségek jelentősége, és az innovációk. Mottója: Who wants to climb, will find a way to make ladders.

A rendezvényen bemutatkozott egy női vállalkozások előmozdítását célzó, az „Üzlet Tűsarokban Egyesület” címmel működő szervezet, amely elsősorban cégek biztonságos elindítását, majd sikeres működését támogatja.  Sofija Bajić elnök elmondta, hogy ennek érdekében havonta szerveznek kapcsolatépítő találkozókat, és minden évben sor kerül egy nemzetközi konferenciára, amit kifejezetten női vállalkozóknak szánnak. Ezenfelül az egyik legfontosabb eredményük, hogy egy horvát-szerb projekt segítségével 450 cég és leendő vállalkozó képzésében vállaltak szerepet.   A projekt áprilisban egy zárókonferenciával várja az érdeklődő vállalkozásokat, melyről a projekt Facebook oldalán adunk tájékoztatást https://www.facebook.com/beestudentproject.

Projekt azonosítója: HUSRB/1903/43/0012
Főpartner: Újvidéki Egyetem Technológiai Kara, Újvidék, Szerbia
Projekt partner: Csongrád-Csanád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara, Szeged, Magyarország
Teljes projekt költségkeret: 237. 526,00 EUREU támogatás (IPA): 201.897,10 EUR

Ez a cikk az Európai Unió pénzügyi támogatásával valósult meg az Interreg-IPA Határon Átnyúló Együttműködési Program Magyarország-Szerbia által. A tartalmáért teljes mértékben a Csongrád-Csanád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara vállalja a felelősséget, és az semmilyen körülmények között nem tekinthető az Európai Unió és / vagy a programot Irányító Hatóságnak állásfoglalását tükröző tartalomnak.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb