Közélet

Kimondták, mikor érhet véget a szegedi kutakat is sújtó üzemanyaghiány

Százra tehető azoknak a magyar benzinkutaknak a száma, amelyek egyik vagy másik hatósági áras üzemanyagfajtából kifogynak, nyilatkozta Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetsége elnöke. Az üzemanyaghiányos állapot szerinte még 2-3 hétig állhat fent, ezt követően visszatérhet a piacra az OMV schwechati finomítója és a MOL százhalombattai karbantartása is befejeződhet. A szakértő Népszavának adott interjújában egy meglepően pozitív kijelentést is tett, mint mondta, nem tartja kizártnak, hogy októbertől a piaci üzemanyagárak is becsúszhatnak 480 forint alá.

EGRI GÁBOR SZERINT A MOL FELÉ LEJT A PÁLYA

Az Agrárminisztérium ígéretének megfelelően augusztus 19-én jelent meg a kis kutaknak ígért állami támogatások igénylőfelülete, a kifizetések pedig ezen a héten részben el is indultak, de míg kúthálózatonként kezdetben 2.3 millió euró támogatás járt, azóta ez 400 ezer, majd 200 ezer euróra csökkent – magyarázta Egri Gábor. Mint mondta, az IFKA-támogatás éhen halni nem engedi a kis kutakat, változatlanul a piaci kiszorítás áldozatainak érzik magukat. “Úgy látjuk, hogy a pálya meglehetősen a MOL, illetve a »márkás« láncok felé lejt” – nyilatkozta a fehér kutakat képviselő szervezet elnöke.

A szakértő szerint a képlet egyszerű: miután a kormány az alapüzemanyagok nagykereskedelmi ársapkáját is 480 forintban húzta meg, a kis kutak addigi beszállítói, az importőrök egyszerűen eltűntek a piacról, ebből kifolyólag rákényszerültek MOL szigorú szerződéses feltételeit elfogadni.

2-3 HÉT MÚLVA MEGSZŰNHET AZ ÜZEMANYAGHIÁNYOS ÁLLAPOT, SŐT, MÉG A PIACI ÜZEMANYAGÁRAK IS BEMEHETNEK 480 FORINT ALÁ

Egri szerint a mostani, üzemanyaghiányos állapot még 2-3 hétig fennállhat, utána visszatérhet a piacra az OMV schwechati finomítója és a MOL százhalombattai karbantartása is befejeződhet. Mint magyarázta, nem tartja kizártnak, hogy októbertől a piaci üzemanyagárak is becsúszhatnak 480 forint alá, gazdasági alapon is megteremtve a kivezetés – Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter által szintén megpendített – lehetőségét.

NÉHÁNY TUCAT KÚT MÁR BEZÁRT, AZ ÜZEMELTETÉSÜKET AZONBAN NEM VETTE ÁT A MOL

Egri Gábor szerint a tömeges kútbezárások azért maradtak el egyelőre, mert a szövetség erőteljes fellépésének köszönhető támogatás még valahogy életben tudja tartani a mintegy ezer, nagy lánchoz nem tartozó hazai töltőállomást.

“Ismereteim szerint ez idő alatt néhány tucat kútüzemeltető húzta le végleg a rolót” – nyilatkozta a Népszavának, majd hozzátette, bár a novemberi szabályok alapján ezek üzemeltetését a Molnak át kellett volna vennie, ilyen azóta sem történt.

“A témában azt hangoztatták, hogy nem az egyes kutak, hanem a térségek üzemanyag-ellátásának biztonságára ügyelnek. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kivéreztetett kis kút ügyfeleit a MOL vagy más színes láncok környékbeli egységeire invitálják. Ez nem biztosítja a térségek ellátását” – fejtette ki a Független Benzinkutak Szövetsége elnöke.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb